keskiviikko 16. helmikuuta 2011

Metsäkansan aseman siirto

Wanhassa asemarakennuksessa voi nykyisin majoittua sekä siellä toimii 
mm. kahvila-ravintola, asiamiesposti ja puoti.



Rautatien rakentaminen Valkeakoskelta Toijalaa aloitettiin tammikuun pakkasilla 1936. 1930-luvun lama-aikoina radan rakentamininen antoi töitä useille kymmenille ja sadoille miehille, joista osa jäi radan valmistumisen jälkeen asumaan Metsäkansaan. Valmiiksi rata saatiin elokuussa 1937 ja sen pituudeksi tuli 17,8 km. Vilkkaimpina vuosina henkilömatkustajia matkusti yli satatuhatta. Radan henkilöliikenne hiljeni 1950-luvulle tultaessa, kun maantie Toijalasta Valkeakoskelle valmistui 1954. Samana vuonna säännöllinen henkilöliikenne loppui.

Uuden radan asemasta käytiin vilkasta keskustelua konholaisten, rantoolaisten ja kärjenniemeläisten kesken. Asemapaikaksi valittiin Metsäkansa, joka oli uuden radanvarren asutuksista suurin. Myöhemmin Rantooseen tuli pysäkki ja Kurjenkalliolle seisake. Metsäkansan asema rakennettiin 1938 arkkitehti Thure Hellströmin piirrosten mukaan. Rakennuksessa oli tietenkin odotushuone, toimisto, kylmä ja lämmin makasiini sekä asemapäällikön asunto (2h+k). Pitkät olivat asemapäällikön päivät, kun asema oli avoinna aamu kuudesta ilta kymmeneen. Soile Korkeila muistelee näin: "Metsäkansan vanha asemamiljöö oli kaunis 50-luvun alkupuolella. Ruusut kukkivat pihassa eikä käytävillä ollut yhtään rikkaruohoja. Ympärillä oli kesäisen päivän rauha lämmön väreillessä ratakiskoilla ja ainoastaan mehiläisten pörinän kuuluessa... Ja Metsäkansa oli oikea asema! Rata tuntui kulkevan sen kohdalla melkein viivasuorasti, joten jo kaukaa näki, kun juna oli tulossa, menitpä sitten Toijalaan tai Valkeakoskelle.."

1990-luvulle tultaessa asemarakennusta uhkasi purkaminen, mutta toisin kävi! Maatilamatkailu Ilolan väki oli heittänyt ajatuksen ilmaan aseman ostamisesta ja sen siirtämisestä, ja kun tarjous hyväksyttiin, alkoi aseman 'uusi elämä'. 65 tonnia painava rakennus siirrettiin kahdessa operaatiossa vuonna 1995: ensimmäisenä se nostettiin pois kivijalalta minkä jälkeen rakennus nostettiin rautatievaunuun. Vaunun avulla rakennusta siirrettiin pari sataa metriä sen nykyiselle paikalle. Tänä päivänä Wanha asema palvelee matkailijoita ja kyläläisiä. Ja pääsipä asemalle vielä syksyllä 'Pikku-Jumbolla', höyryveturilla, kun Tk-3 puksutteli Valkeakoskesta Toijalaan! Katso video täältä



Lähde:
Mäkelä, Hannu toim. Seitsämän kylän Metsäkansa. 2004.

1 kommentti:

  1. Olen 50-luvulla mennyt Huittulasta Kivimäen Unton linja-autolla Valkeakoskelle ja sieltä junalla Toijalaan. "Paunulaisella" jatkoin matkaa Kuurilan Linnaisiin, jossa kummitätini ja isäni sisko Fanni, asui miehensä Osmon kanssa.
    Isäni on ollut rakentamassa tuota rautatietä. Kuvakin on vielä tallella.

    VastaaPoista